Membincangkan tentang huruf sukun dan selepasnya.
Ulama dhobtul quran berselisih pendapat tentang huruf sakin perlu letak alamat untuk menunjukkan alamat sakin atau tidak,bagi ahli Iraqi berpendapat tidak perlu meletakkan tanda dan pandangan lain pula meletakkan tanda.
(Asal – usul tanda sukun)
Pandangan Khalil bin Ahmad
-Tanda asal sukun adalah huruf jim yang berasal dari (جزم –ج)
Pandangan kedua
-Alamat sukun berasal dari kepala ha’ yang berasal dari (استرح-ح)
Pandangan ketiga
-Alamat sukun berasal dari kepala kha’ yang berasal dari (خفف-خ)
Pandangan Abu Daud
-Sukun ini adalah berasal dari bulatan kecil yang kosong di tengah (ه)
Pandangan Ahli Madinah
-Alamat sukun berasal dari huruf ha
Tempat letak tanda sukun
Pendapat pertama
-Meletakkan sukun sekiranya huruf adalah huruf yang izhar dan tidak pada idgham.
Menunjukkan isyarat kepala perlunya mengizharkan sebutan huruf tersebut
Inilah yang di amalkan.
Pendapat kedua.
-Meletakkan sukun diatas smua huruf yang sukun (tidak khusus pada huruf izhar sahaja)
Ini pendapat yang dhoif.
Hukum huruf yang terletak selepas sakin.
Sekiranya huruf selepasnya adalah:
HURUF IDGHAM KAMIL
Perlu letak tanda saddah
sebagai syarat tanda sempurnanya idgham(makhraj sukun itu tidak lagi kedengaran)huruf yang sukun
itu adalah huruf selepasnya. قد سمع
IDGHAM NAQIS TERDAPAT 2 PENDAPAT:
Mazhab pertama:
Tak perlu letak tanda sakin keatas idgham naqis sebagai tanda ianya bukan huruf izhar.
Tidak perlu saadah kepadanya kerana bukan idgham kamil.
Ini adalah di amalkan. أحطت
Mazhab kedua:
Perlu letak tanda saadah sebagai isyarat ianya hukum idgham.
Dan perlu juga diletakkan tanda sukun diatas huruf yang diidghamkan itu isyarat kepada ini hukum idgham naqis.
Pandangan ini diamalkan oleh ahli – ahli nu’tah Barat.
Hukum huruf yang terletak selepas huruf hijaiyyah yang pembukaan surah.
Dihimpukan huruf huruf tersebut dan dibariskan mengikut barisnya sahaja samaada izhar, ikhfa' , idgham kamil, idgham naqis dan ini yang diamalkan ( الـــــم ).
- Tiga pendapat mengenai qaedah hukum huruf yang terletak selepasnya sakin.
1. Padanya idgham kamil (ص ذِّكر)
2. Padanya idgham naqis(ن وَّ القلم ) - ( ن وَالقلم )
3. Padanya izhar atau ikhfa' ص وَالقرءان - ( طس تِـــلك )
(Muhamad Imran bin Muhamad Nazri)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan